Verkleden, oefenen met een andere rol in de wereld

Als volwassene kiezen we elke dag welke kleren geschikt zijn om die dag te dragen. We kiezen onze kleren op het doel dat we hebben, en wat we willen uitstralen. Kleding bepaalt voor een groot deel onze identiteit. Voor kinderen is het spelen en oefenen met die identiteiten en rollen heel leerzaam. Wat leren kinderen van verkleden en hoe stimuleren we dit spel?

Verkleden als ontwikkeling voor het jonge kind

Al op hele jonge leeftijd helpt verkleden de ontwikkeling van de hersenen en de taalontwikkeling. Door een situatie of verhaal na te spelen wordt het geheugen gestimuleerd en legt het jonge kind verbanden. Bijvoorbeeld als het kind na een verhaal over een boer zelf klompen aantrekt. Hij weet door het verhaal hoe de boer zich gedraagt en wat zijn rol is. En door zijn geheugen aan te spreken kan hij zelfs stukjes van het verhaal naspelen. Dat nabootsen gaat zich langzaamaan ontwikkelen tot fantasiespel, als het kind eenmaal weet wat die boer doet en wat zijn plaats is in deze wereld, gaat hij misschien volgende keer wel naar het strand in plaats van naar de molen.

Rollenspellen spelen bij de kleuters

Verkleden zet aan tot het spelen van rollenspellen. Een kind dat in de huid kruipt van een ander persoon of personage neemt hiermee een andere rol aan. Op kleuterleeftijd gaan ook andere kinderen mee doen, en ontstaat er een rollenspel. Deze rollenspellen bieden een veilige en leuke manier om sociale interactie te oefenen. Een boze koningin nodigt uit om eens te experimenteren met boos doen, want hoe reageert het andere kind daarop en hoe voelt dat dan? Welk stukje van die rol wil je zelf meenemen in je eigen rol en plaats in deze wereld?

Probleem oplossend vermogen

Naast het oefenen met verschillende rollen en emoties zet het spelen van rollenspellen ook aan tot probleemoplossend vermogen. Wat heeft een brandweerman eigenlijk nodig, en als er maar 1 springtouw is dat als blusser gebruikt kan worden, wat kan er dan nog meer als blusser dienen?
Behalve materieel, moeten er ook steeds oplossingen bedacht worden voor de wendingen in het spel Wie houden de boeven aan, en wie is de politieman? Wanneer worden rollen gewisseld en welke accessoire hoort bij welke rol? Hoe wordt de kat uit de boom gered en wie bepaald waar de kat naartoe gaat? Overleggen en afstemmen, een rollenspel is een groot leerproces.

Verkleedkleren met eenvoud

Om door verkleden ontwikkeling te stimuleren heb je maar weinig nodig. Een kroon maakt het kind tot koning. Een speelcape kan zowel de mantel van een oude vrouw als het koningskleed zijn.
Doordat kleuters nu volop in het fantasiespel zitten, is hun verbeeldingskracht groot. Een grote mand met lappen, een paar speelcapes en een mand met speelkoorden is vaak genoeg voor het ontstaan van grote rollenspellen. Heel gedetailleerde en/of specifieke verkleedkleren beginnen eigenlijk pas interessant te worden voor de kinderen die de kleuterklas ontgroeit zijn.

Verkleden en het oudere schoolkind

Elke leeftijd kent zijn eigen ontwikkeling, en dat ontwikkelen gaat zelf als volwassenen nog door. Je plek in deze wereld herkennen en innemen is een lang en soms ingewikkeld proces. Het kind gaat door een aantal belangrijke ontwikkelingsfases anders kijken naar de wereld om zich heen, en naar zijn eigen lijf. En zeker bij het oudere schoolkind kan dat zorgen voor een gevoel van onveiligheid. Rollenspellen en verkleden kunnen op oudere kinderleeftijd opnieuw veel veiligheid en mogelijkheden tot ontwikkeling bieden. Het kind kan zich door het spelen van rollenspellen opnieuw bevinden in een wereld waarvan ze de regels (her)kennen, en het kan opnieuw aanzetten tot ontwikkeling en beweging in dit proces.
Ook kan er bij het oudere kind behoefte zijn aan meer ruimte en flexibiliteit. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze aan bepaalde normen, waarden en verwachtingen moeten voldoen. Op elke leeftijd is je fantasie een plek waar je zelf de wereld kan vormgeven. Je bevinden op een plek waarbij er even geen vaste gedragsregels zijn, kan heel bevrijdend werken.

Meer lezen

Meer lezen over spelontwikkeling? In deze blog lees je meer over de spelontwikkeling van het oudere schoolkind. Een uitdagende leeftijd om spel levend te houden, en mogelijkheden te geven tot actief vermaak in een passieve tijd. Speelcapes om thuis zelf tot verkleden en fantasiespel aan te zetten, vindt je hier. De laatste stuks linnen speelcapes gaan met korting weg!

Dit vind je misschien ook leuk...